Rabu, 6 Julai 2011

Dilema membeli pusat tuisyen..

Bro..aku dalam dilema nih. aku ada pasang impian nak jadi bos (bos kecik jd laa). takat nie yang aku termampu nak jadi bos kat pusat tuisyen la. minat tue ade and aku yakin aku boleh buat..tapi atas dasar second opinion dari orng lain, aku jadi was2 and berfikir 2 3 kali dibuatnye. Skang nie aku tengah dalam dilema nak beli ke tak pusat tuisyen tu..

Citerny camnie, aku baru je stat keje gomen kat kawasan nie (secret kan..haha). Bini aku xkeje tetap lagi. gaji aku pulak cukup2 je and aku rase tak cukup nak enjoy sesangat..hehe. bile keadaan jadi camtu, aku try la carik alternatif nak buat duit sendiri..dah ade satu jalan dah (ASB loan..yang nie nanti aku cite), tapi x memberi kesan sangat untuk jangka masa pendek. aku nak fast cash! hehe..dalam hal bisnes nie kalu tak silap aku, orang tamak sllu untung..kuikui..sambung cite..last2, skng nie aku terjumpe orng advertise kat aku yang die nak jual pusat tuisyen die kat aku. kirenye, die nak jual bisnes die laa..so, die ade 50 orng student..5 orng cikgu..4 bilik lengkap aircond..sewaan RM700..letrik air dalam RM300..and yang paling aku terkejut skali, die nak jual kat aku RM60,000/-! Maaakaiihh...mahal gilee...aku jumpe kat website nie..korang mesti tau nyer laa..Menjual Pusat Tuisyen

Mula2 aku fikir mesti tempat nie gile gempak nyer menarik..mesti cantik gile dalaman die cam 5bintang..tempat dudok bersofa and ruang pembelajaran yang sangat selesa! (angan2 la katakaan)..mind set aku terus terbayang pusat tuisyen taun 2020...haha...ternyata sekali tekaan aku meleset (aaaaarrghhhhh!!!)


Dari luar nampak hensem je tempat nie. dekat ngn KFC, kedai buku, and bank..cam cun la jugak location die..tapi bile tengok dalam cam hampeh..aku takleh nak ambek gamba sangat sebab time tu xde orang. xpasal2 kang aku dianggap pencuri..takut plak kan..haha, nie je yang aku sempat tangkap..


RM60000 tuuuu...camnie je kee..dah le tingkat satu je..kecik plak tu..sunggoh tak berbaloi...haha..tapi aku naak sangat bukak pusat tuisyen nie. frust gile bile nengok tempt nie aritu. tadi tengah hari diorang bawak bincang lagi. aku terus kate mintak RM17K je..cam boleh tapi..sebnarnya aku nak tolak je..then bile fikir balik aku bleh wat renovation kat tempat tu..fikir lagi, dengan RM17K aku bleh wat pusat tuisyen sendiri..and terus berfikir, aku baru stat keje..bile orang lain plak fikir untuk aku.."xyah fikir mende tu duluuu"..hahaha..dilemaaaaa!

Boleh ke nak wat pusat tuisyen bermodalkan RM20,000/-? ape yang perlu aku buat..camne nak running bisnes nie? Ape peralatan asas untuk pusat tuisyen? Camne nak promosi? Banyak nyee nak berfikir! Aduuunyee...bile nak kaye nieee...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan